Ervaringen van pelgrims

Vijf tips van ervaren pelgrims voor jouw Camino

Ons brein (bij de meesten van ons althans) is gemaakt om te leren van onze fouten. Bij een minder goede ervaring bedenken we meteen hoe het de volgende keer anders zou moeten.

Wij krijgen veel feedback te horen over dit soort verbeteringen die pelgrims en wandelaars bij zichzelf of hun uitrusting doorvoeren. Dat geven we ook graag door, want het menselijk brein (bij de meesten van ons althans) houdt er ook van om het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er bestaat zelfs een gezegde voor.

In dit blog delen we de vijf meest frequent genoemde dingen die pelgrims de volgende tocht anders zouden doen én we geven meteen diverse tips over hoe het dan anders kan. Zie het als een steuntje in de rug van je medepelgrims.

Camino Comfort, leren van fouten

Meer de tijd nemen

Pelgrims die zich bij ons voorbereiden drukten we vaak op het hart: doe rustig aan, neem je tijd. We waarschuwden ze dat dat waarschijnlijk niet zou gaan lukken de eerste keer. Daar zijn allerlei redenen voor en die moet je zelf ondervinden. Al die redenen lezen op papier (of online in dit geval) geven simpelweg niet genoeg draagkracht. Je moet het zelf ondervinden. De tip die wij tegenwoordig geven is deze: we vragen pelgrims die hun tocht hebben volbracht of er iets is wat ze de volgende keer anders zouden doen. Het antwoord daarop is bijna altijd hetzelfde: de volgende keer doe ik minder lange etappes en ga ik meer de tijd nemen, verlangzamen.

Minder meenemen

We geven dit advies vaak, maar het is nu eenmaal zo dat je sommige dingen zelf moet ondervinden voor je een andere keuze kan maken. Als je op weg bent voel je hoe zwaar je lading is en je komt er achter dat je na 2 weken bepaalde zaken helemaal niet hebt gebruikt; dan is het veel makkelijker om die zaken bij de volgende tocht thuis te laten.  Zo gaat het vaak met teveel kleding, met die iPad of e-reader en met diverse toilet- en make-upartikelen. Je hebt heel snel zo’n 2 kilo teveel bij. En als je van 7 kg uit ging zit je ineens aan de 9kg en kom je er achter dat het water nog niet eens meegeteld is…

Kijk eens kritisch naar het gewicht van elk item. Zet ze op een rijtje van zwaar naar licht en bepaal per item wat je zou doen op je wandeltocht als je dat item niet zou hebben of hoe vaak je het überhaupt zou missen. Ik heb er ooit een driedelig blog over geschreven. Hier kun je nog meer tips vinden op het gebied van gewichtsbesparing:

De juiste rugzak

Op het gebied van de rugzak gaat het nog vaak mis zien we. Daarom geven wij er ook workshops over zodat je (ook als je hem niet bij ons koopt) weet waar je op moet letten en vooral hoe je hem moet gebruiken.

De meeste mensen hebben niet eens door dat de rugzak niet goed is. Ze doen het er maar mee want hij ‘zit oké’. Maar vaak heeft men geen vergelijkingsmateriaal en weet men niet wat men moet voelen. Dat is logisch. Daarom heb je een verkoopmedewerker nodig die je niet stuurt (“die kleur past wel erg mooi bij de rest van uw wandeloutfit mevrouw “), maar goed luistert en goed kijkt.

De rugzak is vaak te groot. Een te grote rugzak kan met weinig inhoud gevuld worden. Zie het als een bijna bodemloze put. Het op de juiste manier inpakken komt dan nauw, want anders wordt het snel een onstabiele boel. En dan hebben we het niet eens over de ruime kilo teveel die in het ledig gewicht van die rugzak gaat zitten. Toch zonde. Kijk voor een meerdaagse tocht eens in eerste instantie naar rugzakken van rond de 35 a 40 liter.

Naast het volume gaat het nogal vaak verkeerd met de maat. Om de rugzak op de juiste plek te dragen rond je bekken heb je nu eenmaal een bepaalde lengte nodig. Dat is belangrijk, want je wilt nauwelijks gewicht op je schouders dragen.

In het eerste artikel wat ik gedeeld heb kun je nog meer info vinden over het kiezen van de juiste rugzak en waarom niet elk type rugzak oké is voor een meerdaagse wandeltocht.

Als je iemand nodig hebt om snel bij de juiste uit te komen weten jullie ons vast te vinden!

Minder zware schoenen

We zijn in dit platte kikkerlandje dol op stevige wandelschoenen. Wij vragen er meestal naar bij onze pelgrims en de 2 meest genoemde zijn toch wel de hoge wandelschoenen zoals de Lowa Renegade en de Meindl Vakuum. Beide voorbeelden zitten (afhankelijk van de maat en subtype) meestal ruim boven de 1500g per paar. Versies van een aantal jaren terug zaten zelfs tegen de 2kg aan!

We proberen wel gewicht te besparen op ons hele gestel (die in ieder geval gewend is om elke dag tientallen kilos te dragen) maar een halve kilo aan elke voet meeslepen roept geen vraagtekens op. Zelfs niet als er blessures optreden.

Ik zeg niet dat de genoemde schoenen ongeschikt zijn om de Camino mee te lopen maar een aantal voordelen van een andere type schoen wil ik je niet ontnemen. Bij het kijken naar nieuwe wandelschoenen is het wellicht handig om te weten:  Trailrunners zijn een grote favoriet geworden.

  • Ze zijn stug genoeg voor in bergachtige omgeving zoals je die op de Camino Francés ziet maar flexibel genoeg om je voet goed af te kunnen wikkelen.
  • Ze hebben goede grip. Misschien wel beter omdat je door de flexibelere schoen meer ‘gevoel’ hebt van je ondergrond
  • Ze wegen een stuk minder dan de eerder genoemde voorbeeldschoenen (daar wordt met name je scheenbeenspier (Musculus Tibialis Anterior) erg blij van. Dit is namelijk de voetheffer. Voet heffen doen we bij elke stap!
  • Ze zijn sneller droog; niet onbelangrijk…
  • Hoewel trailrunners van de betere merken ook niet spotgoedkoop zijn, zijn deze schoenen vaak wel goedkoper dan de zwaardere leren wandelschoenen. Let wel: ze gaan iets minder lang mee. Aan de andere kant: je hebt maar 1 scheenbeenspier per voet…
  • Van origine zijn trailrunners meestal laag. De bedoeling is ten slotte dat je er mee rent en dan is een volledig bereik van je enkelgewricht een must. Heb jij, met je rugzak, wat meer stevigheid nodig rond het enkelgewricht zoek dan eens naar “lichtgewicht wandelschoenen”, dan kom je feitelijk halfhoge en hoge ‘trailrunners’ tegen.

Toch nog even een extra kanttekening bij het sneller slijten. Ik hoor tegenwoordig vaak klachten over de zware lederen wandelschoenen dat de zool wel erg snel op is. Gedachte: zou het kunnen dat door slechtere afwikkeling bij vermoeidheid je zelf die extra snelle slijtage veroorzaakt? Probeer een keer een lichtere schoen en vergelijk. Meten is weten tenslotte!

Kortere tochten, maar wel vaker

Deze laatste horen we ook van bijna elke pelgrim terug: na de eerste tocht (vaak de ‘Camino Francés vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port’) gaat het ‘vaker willen gaan’ een hoofdrol spelen. Dat gaat meestal hand in hand met het korter gaan. Het is heel persoonlijk, maar we zien wel een trend: mensen gaan na hun eerste ervaring liever 2 of 3 x per jaar een km of 200 lopen dan 1 x per jaar 600km of meer. Daarom blijft onze tip ook: stel je Camino niet uit vanwege tijd. Begin alvast waar je wilt en doe het in periodes van bijvoorbeeld 2 weken. Thuis hoeven ze je dan ook niet zo lang te missen én je hoeft niet te wachten tot je pensioen (die kans wordt ten slotte ook steeds kleiner ;-)).

We hopen dat je aan deze tips van andere pelgrims veel hebt op je eigen wandeltocht! Als je nog andere vragen hebt staan wij tot je dienst!

Buen Camino!

De Dames van Camino Comfort, Joyce en Luisa

Ommetje Elshout

Ommetje Elshout

In tijden van corona is het verstandig oprustige plaatsen te gaan wandelen. Naar buiten gaan en bewegen vehoofd je weerstand, maar dan niet met z’n

Lees verder »

Reacties